Nasiona szałwii hiszpańskiej (chia) robią ostatnio furorę jako tzw. superżywność (superfoods). Owe produkty charakteryzują się tym, że są bogate w składniki odżywcze i przez to korzystne dla naszego zdrowia. Superżywność to między innymi witaminy, składniki mineralne, antyoksydanty, aminokwasy i białko, enzymy, wielonienasycone kwasy tłuszczowe i błonnik pokarmowy. Superfoods są naturalne i nieprzetworzone. Zaliczamy do nich np. komosę ryżową, jarmuż, jagody Goji, żeń-szeń, aloes, orzechy itp. Do tego grona należy też chia – małe nasionka, bardzo bogate w kwasy omega-3, żelazo, wapń, magnez i potas. Ich cechą charakterystyczną jest to, że namoczone pęcznieją, więc nadają się doskonale do zagęszczania dań – np. koktajli mlecznych i owocowych (*).

Chię kupiłam w zasadzie z ciekawości – chciałam zobaczyć „z czym to się je”, jak smakuje i co można z tym zrobić. Generalnie nie zachwycam się wszystkimi nachalnie promowanymi produktami typu topinambur czy skorzonera (zwłaszcza, że topinambur może i smaczny jest, ale jest tak wiatropędny, że w mojej kuchni nie zagości nigdy więcej). Lubię być „na bieżąco”, ale nie zacznę rozpływać się teraz w zachwytach nad chia, ot jest, bo jest. Równie dobrze można ją zastąpić naszym swojskim siemieniem lnianym, które ma podobne właściwości, a do tego jest kilka razy tańsze.

Pamiętajmy, by nie przekraczać dawki 15 g (ok. 3 łyżeczki) nasion dziennie.

Deser idealnie nadaje się dla diabetyków. Będzie odpowiedni także dla wegan, gdy mleko krowie zastąpicie dowolnym mlekiem roślinnym.

Składniki (na 2 porcje, 1 porcja około 370 kcal):

200 ml mleka kokosowego
300 ml mleka krowiego lub innego roślinnego (w wersji wegańskiej)
2 łyżki nasion chia
3 łyżki erytrolu lub ksylitolu (erytrol nie ma kalorii)

500 g truskawek
2 łyżki erytrolu lub ksylitolu

Przygotowanie:

Mleko kokosowe i mleko krowie (lub inne roślinne) miksujemy ze słodzikiem (jeżeli lubicie bardziej słodkie desery, zwiększcie jego ilość do smaku). Przelewamy do dwóch, odpowiednio dużych, zamykanych słoiczków. Do każdego dodajemy łyżkę nasion chia, dokładnie mieszamy, zakręcamy i odstawiamy do lodówki  na 3 godziny.

W międzyczasie dokładnie płuczemy truskawki, które następnie miksujemy z ksylitolem lub erytrolem. Mus także odstawiamy do lodówki.

Po trzech godzinach wyjmujemy pudding z lodówki. Na wierzch każdego nalewamy mus truskawkowy i niezwłocznie podajemy. Możemy posypać go np. uprażonymi wiórkami kokosowymi.

Smacznego!