Dłuższą chwilę mnie nie było, ale serwer, na którym trzymam zdjęcia uległ kilkudniowej awarii. Sam przepis niestety, choćby był na najcudowniejszą potrawą na świecie, bez zdjęcia nie przemówi do nikogo. Jesteśmy wzrokowcami i jeżeli chodzi o przepisy to bardziej trafiają do nas obrazki niż słowo pisane. Zwłaszcza w czasach dzisiejszych, gdy mamy do czynienia z tzw. kulturą obrazkową i szybkim tempem życia. Dzisiaj, jeżeli nie zainteresujesz czytelnika szybko (obrazkiem), nie dotrzesz do niego. Nie będę dywagować nad tym, jakie to jest powierzchowne i jak wiele tracimy przez takie tempo życia, które de facto, co poniektórym toczy się wyłącznie na serwisach społecznościowych.

oddech… dziś mam dla Was przepis na wegańskie pesto z jarmużu. W lokalnym sklepiku ekologicznym nabyłam płatki drożdżowe celem spróbowania. Jest to taki proszek powstały z wysuszenia drożdży (które w ten sposób tracą aktywność). Weganie stosują je jako zamiennik sera, ponieważ smakują „serowo” (dla mnie też lekko orzechowo). Także zaczęłam stosować je jako zamiennik sera, posypując nimi nie tylko ciepłe potrawy ale i kanapki (oszczędność kalorii) :) Ale uwaga! Płatki drożdżowe to nie to samo co drożdże suszone instant dodawane do ciast i wypieków drożdżowych. Te instant są aktywne i ich spożycie na surowo może spowodować poważną niestrawność i ból brzucha (zaczną fermentować).

Płatki drożdżowe są bardzo zdrowe – zawierają witaminy z grupy B, kwas foliowy, magnez, fosfor oraz białko – cenne zwłaszcza w diecie wegańskiej. Możecie spożywać je na kanapkach, jako zamiennik sera w zapiekankach, posypując ryż, zagęszczając zupy oraz dodając do makaronu. Dziś płatki drożdżowe w roli parmezanu do wegańskiego pesto, które wspaniale smakuje z makaronem, ale nie tylko (o tym w kolejnym odcinku).

Składniki (na ilość wystarczającą do 2 porcji makaronu):

4 spore garście liści jarmużu, umytego, osuszonego bez twardych łodyg
garstka podprażonych orzechów ziemnych
1 większy ząbek czosnku
oliwa z oliwek (około 1/4 lub 1/3 szklanki)
3-4 łyżeczki płatków drożdżowych
sól i pieprz do smaku

Przygotowanie:

Liście jarmużu, przeciśnięty przez praskę czosnek, orzechy i płatki drożdżowe umieszczamy w blenderze. Dolewamy oliwę i miksujemy. W zależności od tego czy chcemy, by pesto było bardziej gęste (ale mniej tłuste) czy rzadkie (ale bardziej kaloryczne) dodajemy więcej lub mniej oliwy. Doprawiamy solą i pieprzem i gotowe.

Pesto możemy przechowywać w lodówce do tygodnia.

Smacznego!